AutoÅ¡kolou proÅ¡el snad každý z nás. Jejà absolvovánà je nezbytné k tomu, abychom si mohli zažádat o Å™idiÄský průkaz. PÅ™edpokládá se totiž, že po jejÃm ukonÄenà budeme dostateÄnÄ› dobrými Å™idiÄi na to, abychom se mohli zaÅ™adit do běžného provozu. Problém je vÅ¡ak v tom, že takto autoÅ¡koly nefungujÃ, byÅ¥ se navenek tvářÃ, že ano. JistÄ›, jsou zde hodiny teorie a také jÃzdy, avÅ¡ak tÄ›ch je vzhledem k tomu, co se musÃme nauÄit, žalostnÄ› málo. A tak nenà divu, že žáci vÄ›tÅ¡inou studujà pouze zkouÅ¡kové otázky a uÄà se správné odpovÄ›di, namÃsto toho, aby se snažili pochopit princip samotný.
Â
Â
U jÃzd je to podobné. AÄkoliv by rozum velel, že by se mÄ›l student uÄit Å™Ãdit nejprve napÅ™Ãklad na prostranstvà patÅ™ÃcÃm oné autoÅ¡kole, kde by byl jen on a kde by se nauÄil základy dÅ™Ãv, než vyjede na silnici, dnes vÄ›tÅ¡inou instruktoÅ™i berou své svěřence rovnou do plného provozu. JistÄ›, zde jim pomáhajà pedály, aby zajistili, že nikoho neohrozÃ. Bohužel student si to neuvÄ›domuje a to mu Äasto dává faleÅ¡nou pÅ™edstavu o jeho schopnostech. Když se pak setká s realitou, je problém. Faktem vÅ¡ak je, že naprostá vÄ›tÅ¡ina instruktorů pÅ™edpokládá, že jejich svěřenci již Å™Ãdit umÃ. JistÄ›, leckdy tento pÅ™edpoklad nenà nijak mylný, avÅ¡ak rozhodnÄ› je to Å¡patné vedenà výuky.
Â
Â
NavÃc je tu také fakt, že hlavnà snaha je zaměřena nikoliv na to, aby se z ÄlovÄ›ka stal alespoň relativnÄ› dobrý Å™idiÄ, nýbrž na to, aby udÄ›lal Å™idiÄské zkouÅ¡ky. SkuteÄný provoz je vÅ¡ak samozÅ™ejmÄ› podstatnÄ› nároÄnÄ›jÅ¡Ã, a to je také důvod, proÄ mnoho zkuÅ¡enÄ›jÅ¡Ãch Å™idiÄů nemá Äerstvé absolventy autoÅ¡kol nijak v lásce.
Â
Co by tento problém mohlo vyÅ™eÅ¡it? VÄ›tÅ¡Ã dotace hodin jak na teorii, tak na praxi. Také celkové zaměřenà a typ testu, kdy namÃsto výbÄ›ru ze třà možnostà pÃÅ¡eme odpovÄ›Ä sami. To vÅ¡e by vÅ¡ak bohužel znaÄnÄ› zvedlo náklady, a tÃm pádem i cenu autoÅ¡koly. A na to by vÄ›tÅ¡ina lidà nebyla ochotna pÅ™istoupit.